Gonzo’s Quest

Lanseringsdag 2011
Återgå till spelare 95.97
Winning Lines 20

Gonzo’s Quest – The Search for Eldorado tar med dig på ett speläventyr för att hitta den uråldriga, försvunna guldstaden Eldorado. Det här är en unik slot från NetEnt som kickstartar med en kort video där Gonzo tar sin skattkarta, hoppar på sitt skepp och beger sig in i den täta djungeln. Gonzo’s Quest har ett antal intressanta och unika funktioner som står ut från mängden och som har gjort spelet till en av NetEnts mest populära video-slots. Är du redo för ett äventyr? Då kanske Gonzo’s Quest är precis vad du letar efter…

Gonzo's Quest - Funktioner

När Gonzo kliver ut på spelplanen kommer du direkt att märka att det här är en slot som skiljer sig från resten, trots att den har det välbekanta formatet med fem hjul och tre rader. Bakgrunden har ett intressant aztek-inspirerat tema som är helt unikt. Grafiken är enastående, och det är uppenbart att NetEnt har lagt en hel del krut på att skapa extra detaljer för att ge spelet dess unika känsla och utseende. Precis som med alla andra slots från NetEnt så är animeringen stilren och precis. Ljudeffekterna kan bli lite monotona, med djungelns ljud i bakgrunden, ljudeffekterna när symbolerna trillar på plats och när man vinner, men de passar spelet som helhet. Spelets första unika egenskap är att hjulen känns lite mer som en omgång Tetris än rullande hjul. Varje symbol som visas på spelets stenblock trillar ner från ovan, men vad som verkligen skiljer sig från mängden är när det blir ett jordskred. När blocken lagts på plats och om de skapar en vinnande kombination (eller flera vinnande kombinationer) så markeras de och exploderar, vilket skapar utrymme för nya block som trillar ner på spelplanen och som kan skapa fler vinnande kombinationer. Detta fortsätter tills det inte finns några fler vinnande kombinationer på spelplanen, då omgången avslutas. Men det är inte allt. I det övre högra hörnet på skärmen kan man nämligen se spelets ”multiplikator-meter” med X1, X2, X3 eller X5. Varje gång det blir ett jordskred under en omgång så läggs multiplikatorn till på vinsten, med X1 för den första vinsten, X2 för den andra vinsten och så vidare. Multiplikatorn ökar automatiskt varje gång spelaren skapar en vinnande kombination under omgången – upp till X5. När det inte finns några fler vinnande kombinationer så återställs multiplikatorn till X1. Trots att funktionen med jordskredet och de exploderande blocken är underhållande och ger spelet spänning med chansen för fler vinster så saktar den ner spelandet, eftersom man måste vänta på att animationen och processen ska avslutas.

Gonzo’s Quest använder inte de gamla vanliga symbolerna – inga BAR-symboler och inga körsbär eller sjuor. Istället har spelet sju grundläggande symboler med aztek-tema. De mest värdefulla av dem är de leende ansiktena i silver och guld som betalar ut en rejäl vinst på 2 500 mynt när du samlar fem av dem på en vinstlinje. Det finns även två speciella symboler med unika funktioner. Den första av dem är den gyllene Free Fall-symbolen som triggar gratis spins. Den andra är den gråa fyrkanten med ett frågetecken i guld, som är en wild (eller joker) och som kan ersätta alla andra symboler.

Gonzo’s Quest har ingen separat bonusomgång, till skillnad från många andra slots, men spelaren kan istället använda funktionen med jordskred som beskrivs ovan. På vissa sätt skulle det varit bra att ha en klassisk bonusfunktion, men oftast så blir det så att man bara sitter och väntar på den, vilket kan vara en besvikelse. Å andra sidan så tenderar jordskredet att hända oftare, men vanligtvis kommer man inte högre än multiplikatorn på X2. I vilket fall är Gonzo’s Quest ett riktigt roligt spel.

Gonzo’s Quest har en funktion med gratis spins, men den kallas istället för ”Free Falls” eftersom den består av trillande block. Funktionen triggas när spelaren samlar tre ”Free Fall”-symboler i rad på en vinstlinje, från det vänstra hjulet. Då får de tio ”Free Falls”, och det är även möjligt att samla på sig ytterligare ”Free Falls” under omgången. Med hjälp av ”Free Falls”-funktionen går det att skapa imponerande vinster, eftersom varje vinnande kombination multipliceras med hjälp av multiplikatorn. Istället för den vanliga multiplikatorn på X1, X2, X3 eller X5 får man X3, X6, X9 eller X15 för varje vinst som fås i en rad.

Gonzo’s Quest har ingen egen jackpot, och spelet är inte heller länkat till en progressiv jackpot.

Gonzo’s Quest har 20 fasta vinstlinjer, tre rader och fem hjul. Eftersom de är fasta vinstlinjer så är det inte möjligt att ändra antalet linjer man satsar på, men det går bra att ändra insatsen eller mynten som satsas per vinstlinje.

Gonzo’s Quest har en andel som betalas ut till spelarna (RTP) på 96 %, vilket är vad man kan förvänta sig från en slot från NetEnt.

Gonzo’s Quest är ett spel med medelhög risk, så man kan inte förvänta sig stora vinster varje gång man snurrar. Istället kommer de större vinsterna från spelets ”Free Falls”, eftersom man kan använda dem i samband med jordskredet och bättre multiplikatorer.

Gonzo’s Quest – The Search for Eldorado är en riktigt bra, underhållande slot med potential för stora vinster. Jordskredet och spelets ”Free Falls”-funktion gör det här till en unik slot som kan roa dig i timtal. Om du föredrar snabba slots där du inte behöver vänta på animationer, eller kan hoppa över dem, så kanske inte Gonzo’s Quest är rätt spel för dig. Dock rekommenderar vi ändå att du provar på det. Gonzo’s Quest är en populär favorit bland spelarna, och har varit det i flera år.